“Patiënten bereiden het digitale consult zelf voor”

Via Spreekuur kunnen patiënten digitaal advies en een recept krijgen van hun eigen huisarts of van een huisarts op de huisartsenpost. Patiënten bereiden het digitale consult zelf voor door gevalideerde triage- en anamnesevragen te doorlopen die NHG- en NTS-proof zijn en door een foto toe te voegen. Zorgverleners krijgen deze informatie overzichtelijk en met urgentiebepaling aangeboden via de applicatie  VIPLive en kunnen vlot het consult afhandelen. Via een chat, maar desgewenst ook via videobellen.

Zowel vanuit HIS-en als vanuit de applicatie Topicus HAP is VIPLive toegankelijk met één druk op de knop. Deze koppeling werkt ook de andere kant op. Hierdoor kunnen gegevens gemakkelijk vanuit VIPLive worden gedeeld met HIS-en en Topicus HAP.

“De bereikbaarheid verbetert en er is meer tijd voor patiënten met complexe problematiek.”

Door de digitale voorbereiding van de patiënt zelf hoeven triagisten en doktersassistenten telefonisch minder vaak NAW-gegevens uit te vragen en te triëren. Huisartsen kunnen sneller een diagnose stellen. De signalering van afwijkende antwoorden in VIPLive en de antwoordsjablonen helpen hier ook bij. De bereikbaarheid verbetert, er is meer tijd voor patiënten met complexe problematiek en de wachtkamers zitten minder vol.

"24/7 oplossing voor de regio"

Een huisartsenpost kan ervoor kiezen om één of meerdere huisartsen digitale consulten te laten afhandelen. Zij doen dit als onderdeel van hun gewone dienst of als aparte dienst (vanuit huis). De huisarts overdag kan tijd inroosteren om zelf digitale consulten (vanuit huis) te voeren, maar kan de digitale consulten ook toevertrouwen aan een andere huisarts, bijvoorbeeld in een andere regio. Zorggroepen, HAP-en en ZCC kunnen Spreekuur ook samen aanbieden aan patiënten als 24/7 oplossing voor de regio. Dit biedt zorgverleners tijdens ANW bijvoorbeeld de mogelijkheid om laag urgente gevallen over te dragen aan de eigen huisarts. Het biedt patiënten meer herkenbaarheid en continuïteit van zorg.

"AVG-proof"

Spreekuur, VIPLive en Topicus HAP zijn AVG-proof. Per 1 maart 2020 is Spreekuur CE gecertificeerd. Topicus, de maker van Spreekuur, is ISO 27001 en NEN 7510 gecertificeerd.

Klik hier voor de digitale informatieflyer.

Laatste nieuws

Meeste patiënten tevreden over Spreekuur
Laatste nieuws

Meeste patiënten tevreden over Spreekuur

In juni 2020 is een eerste Patiënt Tevredenheid Onderzoek (PTO) gedaan onder 81 patiënten die Spreekuur hebben gebruikt met hun huisartsenpost.

Lees dit nieuwsbericht hier