Basisinformatie

Wat is Spreekuur.nl?

Spreekuur.nl is een website waarmee je veilig online advies kunt krijgen van een huisarts. Via bijvoorbeeld je mobiel of tablet beantwoord je eerst vragen over jouw klacht. Ook stuur je, als het kan, een foto mee. De online huisarts leest deze informatie en geeft advies over wat je nu het beste kunt doen. Hij vertelt bijvoorbeeld dat je jouw klacht zelf kunt oplossen. Of hij bepaalt welke medicijnen je bij de apotheek mag ophalen. Het kan ook zijn dat je toch naar de huisarts moet komen. De huisarts geeft het advies meestal via de chat en soms via beeldbellen. Beeldbellen gebeurt op een veilige manier, via de Spreekuur.nl. Je ontvangt een sms als de huisarts heeft gereageerd.


Wie zijn de makers van Spreekuur.nl?

Spreekuur.nl is gemaakt door Topicus, samen met DigiDok. Lees meer over Topicus en DigiDok op de Over ons pagina. 

Is Spreekuur.nl veilig?

Spreekuur.nl voldoet aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Dat is de wet voor de privacy. We hebben Spreekuur.nl ontwikkeld met huisartsen en verpleegkundigen. Als je jouw advies vraagt op de website, moet je antwoord geven op vragen. Die vragen gaan over je klacht of medische vraag. We hebben alle vragen laten controleren door het Universitair Medisch Centrum Utrecht. Zij hebben gecontroleerd of wij de juiste vragen hebben gesteld die horen bij jouw klacht. 

Moet ik voor Spreekuur.nl betalen?

Nee. Jouw online gesprek wordt 100% vergoed door je zorgverzekeraar. Spreekuur.nl gebruiken kost jou dus niets. Net als een gewoon bezoek aan de huisarts.

De online huisarts bepaalt welke medicijnen je nodig hebt: hij schrijft een recept voor. Die kun je bij de apotheek ophalen. Soms moet je dit recept voor een deel zelf betalen. Dat is ook zo als jouw eigen huisarts een recept voorschrijft.


Wat kan ik doen als ik een vraag of opmerking heb?

Heb je een vraag of opmerking over het advies van de huisarts? Dan kun je contact opnemen met je huisartsenpraktijk of de huisartsenpost.

Heb je een vraag of opmerking die niet medisch is? Maar die bijvoorbeeld gaat over de website of je gegevens? Neem dan contact op met Spreekuur.nl via het contactformulier

Hoe kan ik als zorgaanbieder Spreekuur.nl gaan gebruiken?

Wij maken afspraken met huisartsenposten en zorggroepen over het regionale gebruik van Spreekuur.nl. Klik hier om hierover meer te lezen.

Spreekuur.nl gebruiken met de huisartsenpost

Kan Spreekuur.nl een bezoek aan de huisartsenpost vervangen?

Vaak wel. Om het zeker te weten, start je met een online check. Je klikt dan aan wat voor klacht* je hebt en je beantwoordt een aantal vragen over de ernst van jouw klacht. Zo weten jij en de huisarts zeker dat jij online geholpen kunt worden. Door het toevoegen van een foto kan de huisarts ook meekijken. Meestal chat je met de huisarts. Soms wil de huisarts met je beeldbellen.

*Als je jouw klacht niet kunt vinden, dan bel je alsnog naar de huisartsenpost.


Wanneer gebruik ik Spreekuur.nl met de huisartsenpost?

Als je een dringende klacht die niet levensbedreigend is en die niet tot de volgende werkdag kan wachten.

Hoe gebruik ik Spreekuur.nl met de huisartsenpost?

Hoe gebruik ik Spreekuur.nl met de huisartsenpost?

1. Ga naar de website van jouw huisarts of de huisartsenpost bij jou in de buurt.

2. Klik op Spreekuur.nl en start direct

3. Heb je al een account van Spreekuur.nl? Log dan in. Als je Spreekuur.nl voor het eerst gebruikt, maak dan eerst een account aan door te klikken op ‘ik ben nieuw’.

4. Na het inloggen geef je antwoord op de vragen. De vragen gaan over jouw gezondheid en over jouw klacht. Zo kan de online huisarts je goed advies geven.

5. Je krijgt een sms-bericht op je mobiel wanneer de online huisarts heeft gereageerd. Is het ochtend of middag? En is het een doordeweekse dag? Dan reageert je eigen huisarts. Hij of zij doet dat uiterlijk de volgende werkdag. In de avond of het weekend reageert een andere huisarts van de huisartsenpost. Dat gebeurt binnen 30 minuten.


Denk je dat er met spoed iemand naar je situatie moet kijken?

We kunnen je daar online niet mee helpen. Bel in levensbedreigende situaties direct 112. Spoed, maar niet levensbedreigend? Bel op werkdagen tussen 08:00 en 17:00 jouw eigen huisarts. Is jouw eigen huisarts gesloten? Bel dan de huisartsenpost bij jou in de buurt.

Voor welke klachten kan ik Spreekuur.nl gebruiken?

Klik hier om te zien waarover de online huisarts advies kan geven.


Ik heb meerdere klachten. Welke klacht moet ik selecteren?

Kies de klacht waarvoor je het meest dringend hulp nodig hebt van een huisarts. Hierover krijg je een aantal vragen. Aan het einde krijg je ook de vraag 'Zijn er nog zaken die de huisarts moet weten?'. In je antwoord kun je vertellen over je andere klachten.

Mijn klacht staat niet in het overzicht van veel voorkomende klachten. Wat moet ik doen?

In deze lijst staan klachten die veel voorkomen. Staat jouw klacht er niet tussen? Dan kun je het beste de huisartsenpraktijk of de huisartsenpost in jouw buurt bellen. Let op: kies nooit een klacht die je niet hebt. Want de vragen die jij dan krijgt, sluiten niet aan op jouw klacht. De huisarts kan dan niet goed digitaal advies geven.

Wat moet ik doen als ik een sms heb ontvangen?

Ververs het scherm als je nog bent ingelogd. Dit kan door boven in beeld te klikken op het ronde pijltje (naast het webadres www.spreekuur.nl). Nu zie je de nieuwste berichten bovenaan staan.

Als je niet meer bent ingelogd, ga dan naar de homepagina van Spreekuur.nl (via www.spreekuur.nl). Klik rechtsboven op ‘Inloggen’. Vul jouw gebruikersnaam (e-mailadres) en jouw zelfbedachte wachtwoord in. Klik nu op de knop 'Bekijk het advies hier'. Daar vind je de reactie van de huisarts.

Met welke huisarts krijg ik contact als ik Spreekuur.nl gebruik?

Is het ochtend of middag? En is het een doordeweekse dag? Dan reageert je eigen huisarts. In de avond of het weekend reageert een andere huisarts uit jouw regio. Deze huisarts werkt bij de huisartsenpost. 

Wat gebeurt er als ik medicijnen nodig heb?

De huisarts bepaalt welke medicijnen je nodig hebt: hij schrijft een recept voor. Die kun je bij de apotheek ophalen. De huisarts laat jou weten waar je de medicijnen kunt ophalen.

Wat kan ik doen als ik een vraag of opmerking heb?

Heb je een vraag of opmerking over het advies van de huisarts? Dan kun je contact opnemen met je huisartsenpraktijk of de huisartsenpost.

Heb je een vraag of opmerking die niet medisch is? Maar die bijvoorbeeld gaat over de website of je gegevens? Neem dan contact op met Spreekuur.nl via het contactformulier

Moet ik voor Spreekuur.nl betalen?

Nee. Jouw online gesprek wordt 100% vergoed door je zorgverzekeraar. Spreekuur.nl gebruiken kost jou dus niets. Net als een gewoon bezoek aan de huisarts.

De online huisarts bepaalt welke medicijnen je nodig hebt: hij schrijft een recept voor. Die kun je bij de apotheek ophalen. Soms moet je dit recept voor een deel zelf betalen. Dat is ook zo als jouw eigen huisarts een recept voorschrijft.


Is Spreekuur.nl veilig?

Spreekuur.nl voldoet aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Dat is de wet voor de privacy. We hebben Spreekuur.nl ontwikkeld met huisartsen en verpleegkundigen. Als je jouw advies vraagt op de website, moet je antwoord geven op vragen. Die vragen gaan over je klacht of medische vraag. We hebben alle vragen laten controleren door het Universitair Medisch Centrum Utrecht. Zij hebben gecontroleerd of wij de juiste vragen hebben gesteld die horen bij jouw klacht. 

Coronavirus

Misschien heb ik het coronavirus. Kan ik online via Spreekuur.nl geholpen worden?

Ja. We willen zelfs liever dat je niet naar de huisarts komt. Als je via Spreekuur.nl contact opneemt, is er minder kans dat je andere mensen besmet. 

De huisarts kan meestal goed op afstand advies geven. Want via Spreekuur.nl moet je antwoord geven op veel vragen over jouw klachten. Ook kun je foto’s toevoegen. Dan kan de huisarts ook meekijken.


Wanneer ben ik mogelijk besmet met het coronavirus?

Je bent mogelijk besmet met het coronavirus als je koorts hebt en ook moet hoesten, moet niezen of kortademig bent. 

Kijk voor de meest actuele informatie over het coronavirus op www.rivm.nl.

Spreekuur.nl in mijn regio

Kan ik Spreekuur.nl gebruiken in mijn regio?

Je kunt Spreekuur.nl gebruiken met de huisartsenpost als je in Drenthe of in (de omgeving van) Amersfoort, Barneveld, Rotterdam, Ede, Nijmegen of Boxmeer woont. Klik hier voor meer informatie.


Je kunt Spreekuur.nl gebruiken met jouw huisartsenpraktijk als je in Drenthe  of (in de omgeving van) Amersfoort en Barneveld woont en als jouw huisarts het ook gebruikt. Klik hier voor het overzicht van deelnemende huisartsenpraktijken.



Technische problemen

Hoe log ik opnieuw in nadat ik een sms heb ontvangen?

Ga naar www.spreekuur.nl en klik rechtsboven op ‘Inloggen’. Vul jouw gebruikersnaam (e-mailadres) en jouw zelfbedachte wachtwoord in. Klik nu op de knop 'Bekijk het advies hier'. Daar vind je de reactie van de huisarts.

Ik zie mijn berichten niet meer. Wat kan ik doen?

Log opnieuw in. Ga naar de homepage van Spreekuur.nl (www.spreekuur.nl) en klik rechtsboven op ‘Inloggen’’. Vul jouw gebruikersnaam (e-mailadres) en jouw zelf bedachte wachtwoord in. Ga dan opnieuw naar ‘berichten’ in het menu.

Ik heb een sms-bericht ontvangen waarin staat dat de huisarts heeft geantwoord. Maar ik zie geen antwoord op Spreekuur.nl. Hoe komt dat?

Het kan zijn dat de informatie nog niet goed in het systeem staat. Je kunt dit oplossen door je scherm te verversen. Dit kan door boven in beeld te klikken op het ronde pijltje (naast het webadres www.spreekuur.nl). 

Ik heb al 30 minuten gewacht, maar nog geen antwoord gekregen. Wat is er aan de hand?

Het doel van de huisarts is om binnen 30 minuten te reageren. Maar soms krijgt de huisarts veel vragen tegelijk en dan lukt het niet. Dit gebeurt soms in het weekend. Als het antwoorden te lang duurt, dan zal een collega van de huisarts helpen. Zo kunnen jij en andere patiënten zo snel mogelijk worden geholpen.

Heel soms is er een technische storing. Dan duurt het langer dan anderhalf uur voordat je een reactie krijgt. Neem dan contact op met de huisartsenpost.

Nadat ik op een klacht heb geklikt ziet ik een leeg scherm. Hoe komt dat?

Als je Internet Explorer gebruikt, dan kan dat de reden zijn. Gelukkig is dit op te lossen! Als je op jouw computer naar www.spreekuur.nl gaat via bijvoorbeeld Google Chrome (herkenbaar aan een gekleurd bolletje) of Safari (herkenbaar aan een blauw kompas), dan kun je gewoon verder. Het is misschien nog wel gemakkelijker om op jouw mobiel of tablet naar www.spreekuur.nl te gaan. Dan kun je ook gemakkelijker een foto maken en delen.