Basisinformatie

Wat is Spreekuur?

Een website waarmee je, bijvoorbeeld via jouw mobiel of tablet, veilig online behandeld kunt worden door een huisarts. Voordat je advies krijgt van de huisarts, beantwoord je vragen over jouw klachten en stuur je een foto mee. De huisarts leest deze informatie en geeft meestal via chat en soms via beeldbellen advies. Ook kan de huisarts een recept voorschrijven.

Wie zijn de makers van Spreekuur?

Spreekuur is gemaakt door Topicus in samenwerking met DigiDok. Lees meer over Topicus en DigiDok op de Over ons pagina. 

Is Spreekuur veilig?

Ja. We behandelen jouw data met grote zorgvuldigheid en alleen de betrokken zorgverleners hebben toegang tot jouw medische gegevens. Spreekuur voldoet aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). We hebben Spreekuur ontwikkeld met huisartsen en verpleegkundigen. Alle vragen over klachten zijn gecontroleerd door het Universitair Medisch Centrum Utrecht.

Moet ik voor Spreekuur betalen?

Nee. Net als een gewoon huisartsenbezoek wordt een online gesprek via Spreekuur 100% vergoed. Wel is er soms een eigen bijdrage voor de medicijnen die de huisarts voorschrijft. Dit is ook zo als jouw eigen huisarts deze medicijnen voorschrijft.

Wat kan ik doen als ik een vraag of opmerking heb?

Als je een vraag of opmerking hebt over het advies van de huisarts, dan kun je contact opnemen met de huisartsenpost. 


Als je een NIET-MEDISCHE vraag of opmerking hebt,  kun je contact met ons opnemen via ons contactformulier

Hoe kan ik als zorgaanbieder Spreekuur gaan gebruiken?

Wij maken afspraken met huisartsenposten en zorggroepen over het regionale gebruik van Spreekuur. Klik hier om hierover meer te lezen.

Spreekuur gebruiken met de huisartsenpost

Kan Spreekuur een bezoek aan de huisartsenpost vervangen?

Vaak wel. Om het zeker te weten, start je met een online check. Je klikt dan aan wat voor klacht* je hebt en je beantwoordt een aantal vragen over de ernst van jouw klacht. Zo weten jij en de huisarts zeker dat jij online geholpen kunt worden. Door het toevoegen van een foto kan de huisarts ook meekijken. Meestal chat je met de huisarts. Soms wil de huisarts met je beeldbellen.

*Als je jouw klacht niet kunt vinden, dan bel je alsnog naar de huisartsenpost.


Wanneer gebruik ik Spreekuur met de huisartsenpost?

Als je een dringende klacht hebt die niet tot de volgende werkdag kan wachten.


Hoe gebruik ik Spreekuur met de huisartsenpost?

Je klikt op de knop ‘start direct’ en vult jouw postcode in om de huisartsenpost te vinden. Je selecteert daarna waar je last van hebt* en beantwoordt een aantal vragen over de ernst van jouw klacht. Vervolgens maak je eenmalig een account aan, beantwoordt je aanvullende vragen over jouw klacht en je deelt een foto. Met deze informatie kan de huisarts jou meestal binnen 30 minuten helpen. Als het druk is, kan het wat langer duren. Je krijgt een sms zodra de huisarts de chat start. Zet dus jouw sms geluid aan en houd jouw mobiel bij de hand. Als de huisarts jou toch even wil zien, dan kunnen jullie beeldbellen. Je krijgt hiervoor dan via de chat een link waarop je alleen hoeft te klikken. Als je via chat advies hebt gekregen, stuur dan nog even een kort bericht als alles duidelijk is. De huisarts kan de chat met jou dan afsluiten en iemand anders helpen.

*Als je jouw klacht niet kunt vinden, dan bel je alsnog met de huisartsenpost.



Voor welke klachten kan ik Spreekuur gebruiken?

Klik hier om te zien waarover de huisarts van de huisartsenpost advies kan geven. 


Ik heb meerdere klachten. Welke klacht moet ik selecteren?

Selecteer de klacht waarvoor je het meest dringend hulp nodig hebt van een huisarts. Hierover krijg je een aantal vragen. Aan het einde krijg je ook de vraag 'Zijn er nog zaken die de huisarts moet weten?'. In jouw antwoord kun je overige informatie met de huisarts delen, bijvoorbeeld over jouw andere klachten.

Mijn klacht staat niet in het overzicht van veel voorkomende klachten. Wat moet ik doen?

Als jouw klacht niet tussen de veelvoorkomende klachten staat, dan kun je het beste de huisartsenpost bellen. Kies nooit een klacht die je niet hebt, omdat de vragen die jij dan krijgt niet aansluiten op jouw klacht. De arts kan jouw klacht dan niet goed digitaal beoordelen.


Wat moet ik doen als ik een sms heb ontvangen?

Ververs het scherm als je nog bent ingelogd. Dit kan door boven in beeld te klikken op het ronde pijltje. Als je niet meer bent ingelogd, ga dan naar de homepage van Spreekuur (via www.spreekuur.nl)  en klik rechts boven op ‘Inloggen’. Vul jouw gebruikersnaam (e-mailadres) en jouw zelfbedachte wachtwoord in. Je kunt nu klikken op de knop 'Bekijk het advies hier' om de reactie van de huisarts te bekijken. 

Met welke arts krijg ik contact als ik Spreekuur gebruik?

Je krijgt contact met een huisarts van de huisartsenpost die op dat moment dienst heeft.


Wat gebeurt er als ik medicijnen nodig heb?

De huisarts zal een recept voorschrijven en doorsturen naar de apotheek. De huisarts zal jou laten weten waar je de medicijnen kunt ophalen.

Wat kan ik doen als ik een vraag of opmerking heb?

Als je een vraag of opmerking hebt over het advies van de huisarts, dan kun je contact opnemen met de huisartsenpost. 


Als je een NIET-MEDISCHE vraag of opmerking hebt,  kun je contact met ons opnemen via ons contactformulier

Moet ik voor Spreekuur betalen?

Nee. Net als een gewoon huisartsenbezoek wordt een online gesprek via Spreekuur 100% vergoed. Wel is er soms een eigen bijdrage voor de medicijnen die de huisarts voorschrijft. Dit is ook zo als jouw eigen huisarts deze medicijnen voorschrijft.

Is Spreekuur veilig?

Ja. We behandelen jouw data met grote zorgvuldigheid en alleen de betrokken zorgverleners hebben toegang tot jouw medische gegevens. Spreekuur voldoet aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). We hebben Spreekuur ontwikkeld met huisartsen en verpleegkundigen. Alle vragen over klachten zijn gecontroleerd door het Universitair Medisch Centrum Utrecht.

Coronavirus

Misschien heb ik het coronavirus. Kan ik online via Spreekuur geholpen worden?

Ja. Online contact met de huisartsenpost via Spreekuur heeft zelfs de grote voorkeur, omdat dan de kans op besmetting van andere mensen beperkt blijft. De huisarts kan meestal goed op afstand advies geven, omdat je een uitgebreide vragenlijst over jouw coronaklachten beantwoordt en omdat je foto’s kunt delen. Beeldbellen is ook mogelijk.


Wanneer ben ik mogelijk besmet met het coronavirus?

Je bent mogelijk besmet met het coronavirus als je koorts hebt en ook moet hoesten, moet niezen of kortademig bent. 

Kijk voor de meest actuele informatie over het coronavirus op www.rivm.nl.

Spreekuur in mijn regio

Kan ik Spreekuur gebruiken in mijn regio?

Je kunt Spreekuur gebruiken met de huisartsenpost als je in de omgeving van Amersfoort, Barneveld of Rotterdam woont. Klik hier voor meer informatie.


Je kunt Spreekuur gebruiken met jouw huisartsenpraktijk als je in Drenthe  of in de omgeving van Amersfoort en Barneveld woont en als jouw huisarts het ook gebruikt. Klik hier voor het overzicht van deelnemende huisartsenpraktijken.



Technische problemen

Hoe log ik opnieuw in nadat ik een sms heb ontvangen?

Ga naar www.spreekuur.nl en klik rechts boven op ‘Inloggen’. Vul jouw gebruikersnaam (e-mailadres) en jouw zelfbedachte wachtwoord in. Je kunt nu klikken op de knop 'Bekijk het advies hier' om de reactie van de huisarts te bekijken. 


Ik zie mijn berichten niet meer. Wat kan ik doen?

Log opnieuw in. Ga naar de homepage van Spreekuur (www.spreekuur.nl) en klik rechts boven op ‘Inloggen’’. Vul jouw gebruikersnaam (emailadres) en jouw zelf bedachte wachtwoord in.


Ik heb een sms ontvangen dat de huisarts heeft geantwoord, maar ik zie niets. Hoe komt dat?

Het kan zijn dat de informatie nog niet is verwerkt. Je kunt dit oplossen door jouw scherm te verversen. Dit kan door boven in beeld te klikken op het ronde pijltje. 


Ik heb al 30 minuten gewacht, maar nog geen antwoord gekregen. Wat kan er aan de hand zijn?

De huisarts streeft ernaar binnen 30 minuten te reageren. Dat lukt niet altijd als de huisarts opeens veel vragen tegelijkertijd krijgt. Dit gebeurt soms in het weekend. Als de huisarts constateert dat het antwoorden te lang duurt, dan zal een collega bijspringen, zodat jij en andere patiënten zo snel mogelijk kunnen worden geholpen. In het uitzonderlijke geval dat het langer dan anderhalf uur duurt voordat je reactie krijgt, dan kan er sprake zijn van een technische storing. Neem dan contact op met de huisartsenpost. 

Nadat ik op een klacht heb geklikt ziet ik een leeg scherm. Hoe komt dat?

Als je Internet Explorer gebruikt, dan kan dat de reden zijn. Gelukkig is dit op te lossen! Als je op jouw computer naar www.spreekuur.nl gaat via bijvoorbeeld Google Chrome (herkenbaar aan een gekleurd bolletje) of Safari (herkenbaar aan een blauw kompas), dan kun je gewoon verder. Het is misschien nog wel gemakkelijker om op jouw mobiel of tablet naar www.spreekuur.nl te gaan. Dan kun je ook gemakkelijker een foto maken en delen.