Patiënten en huisartsen kunnen vanaf vandaag ook via de app een consult afnemen. De app is een aanvulling op de webapplicatie die patiënten al sinds 2020 een gebruiksvriendelijk platform voor al hun online huisartsenzorg biedt.

Met de app die sinds juli live is, kon de patiënt al makkelijk metingen voor chronische zorg delen met de zorgverlener en was het mogelijk om de Persoonlijke Gezondheidsomgeving (PGO) vanuit de app te bereiken in de browser op de telefoon. Daar is nu de mogelijkheid voor het afnemen voor online consulten bijgekomen. Patiënten kunnen in de app zowel vragen voor zichzelf als voor hun gezinsleden stellen. Je start met het kiezen van een behandelgebied. Op basis hiervan wordt bepaald of het mogelijk is om je vraag via de app in behandeling te nemen. Als dat zo is start je direct een gesprek met je zorgverlener. De patiënt ontvangt daarvan een notificatie in de Spreekuur-app. 


Ambitie

Het past allemaal naadloos bij de ambitie van Spreekuur.nl om alle informatie en communicatie op één plek beschikbaar te maken voor zowel patiënt als zorgverlener. Met Spreekuur.nl, een initiatief van Topicus en DigiDok, kon de huisarts al goed online advies via de webapplicatie geven, omdat de patiënt alvast informatie deelt over zijn klacht, waaronder een foto. De dienst werd in maart 2020 vanwege de Coronacrisis versneld uitgerold bij Huisartsen Eemland. De dienst is inmiddels toegankelijk voor meer dan 2,5 miljoen patiënten in zes zorggebieden. Ook biedt Spreekuur.nl patiënten op een gebruiksvriendelijke manier inzage in hun huisartsendossier en kunnen metingen doorgegeven worden via het platform. 

Rosa Scherjon, businessline manager eerstelijns- en tweedelijnszorg bij Topicus/Calculus en mede-initiatiefnemer Spreekuur.nl: “Deze app biedt een veilige en makkelijke manier om te communiceren met patiënten. Daarmee is het een mooie volgende stap in onze ambitie om elke patiënt toegankelijke digitale zorg te bieden met alle informatie en communicatie op één plek.”

De app is in de App Store beschikbaar voor iPhone en iPad en in de Play Store voor Android. De webapplicatie Spreekuur.nl blijft naast de app bestaan. 

Gerelateerd nieuws

Proef met digitale huisartsenpost Nijmegen en Boxmeer succesvol

Gerelateerd nieuws

Proef met digitale huisartsenpost Nijmegen en Boxmeer succesvol

De proef met de digitale huisartsenpost in de regio Nijmegen en Boxmeer blijkt succesvol. Daardoor kunnen de ruim 447.000 inwoners van regio Nijmegen en Boxmeer op vrijdagavond, zaterdag en zondag hun spoedeisende zorgvragen digitaal (chatfunctie, zo nodig ondersteund met beeld) stellen aan de huisartsen-spoedposten Nijmegen en Boxmeer. Ongeveer 3800 inwoners van regio Nijmegen/Boxmeer maakten er al gebruik van en naar tevredenheid.

Lees dit nieuwsbericht hier