Ook wij gebruiken cookies. Door op ‘Oke’ te klikken, help jij ons om de inhoud en indeling van deze website verder te verbeteren. Klik hier om meer te lezen.

Spreekuur in mijn regio

Wie kan Spreekuur nu al gebruiken?

Buiten werktijden en bij spoed kunnen inwoners van regio's Rijnmond (Rotterdam en omgeving) en Eemland (Amersfoort, Barneveld en omgeving) ouder dan 16 digitaal door een Spreekuur huisarts worden geholpen.

Hoe weet ik wanneer ik Spreekuur in mijn regio kan gebruiken?

Door je op de nieuwsbrief te abonneren of de 'Nieuws' pagina van spreekuur.nl in de gaten te houden, blijf je hiervan het beste op de hoogte.

Coronavirus

Misschien heb ik het coronavirus. Kan ik online via Spreekuur geholpen worden?

Ja. Buiten werktijden en bij spoed kunnen inwoners van regio's Rijnmond (Rotterdam en omgeving) en Eemland (Amersfoort, Barneveld en omgeving) via Spreekuur digitaal worden geholpen door een huisarts van de huisartsenpost. Zij kunnen klikken op 'Start direct' en vervolgens op 'Corona'. Online contact via Spreekuur heeft zelfs de grote voorkeur, omdat dan de kans op besmetting beperkt blijft. 

Wanneer ben ik mogelijk besmet met het coronavirus?

Je bent mogelijk besmet met het coronavirus als je koorts hebt en ook moet hoesten, moet niezen of kortademig bent. 

Kijk voor de meest actuele informatie over het coronavirus op www.rivm.nl.

Spreekuur gebruiken

Kan Spreekuur echt een bezoek aan de huisarts vervangen?

Vaak wel. Om het zeker te weten, start je met een online check. Je klikt dan aan wat voor klacht* je hebt en je beantwoordt een aantal korte vragen. Zo weten jij en de huisarts zeker dat jij online geholpen kunt worden. Door het toevoegen van een foto kan de huisarts ook meekijken. Meestal chat je dan met de huisarts. Soms wil de huisarts met je beeldbellen.

*Als je jouw klacht niet kunt vinden, dan bel je alsnog met de huisartsenpost.


Wanneer gebruik ik Spreekuur met de huisartsenpost?

Als je je ernstige zorgen maakt, zoek je in de avond of in het weekend via Spreekuur contact met een huisarts van de huisartsenpost. 

Wanneer gebruik ik Spreekuur met de huisartsenpraktijk?

Al je een klacht of een vraag hebt waarvoor je normaal gesproken een afspraak bij de huisarts maakt.

Hoe gebruik ik Spreekuur?

Klik op de knop ‘start direct’, vervolgens op de klacht* die jij hebt en check of je online geholpen kunt worden. Vervolgens beantwoord je via onze veilige website vragen over jouw symptomen, deel je een foto en maak je eenmalig een account aan. Zo kan de huisarts goed voorbereid via chat antwoord geven op jouw vragen; meestal binnen 30 minuten. Als het druk is, kan het wat langer duren. Daarom krijgt je een sms zodra de huisarts de chat start. Zet dus jouw sms geluid aan en houd jouw mobiel bij de hand. Als de huisarts jou toch even wil zien, dan kan hij of zij met jou beeldbellen. Je krijgt hiervoor dan via de chat een link waarop je alleen hoeft te klikken. Als je via chat advies hebt gekregen, stuur dan nog even een kort bericht als alles duidelijk is. De huisarts kan de chat met jou dan afsluiten en iemand anders helpen.

*Als je jouw klacht niet kunt vinden, dan bel je alsnog met de huisartsenpost.



Voor welke klachten kan ik Spreekuur gebruiken?

Op dit moment kun je Spreekuur gebruiken als je medicatievragen hebt of last hebt van: coronasymptomen, huidklachten, wonden, rug-, nek- en schouderklachten, oogklachten, enkelverzwikking of – verstuiking, urinewegproblemen, keelpijn en brandwonden.

Ik heb meerdere klachten. Welke klacht moet ik selecteren?

Selecteer de klacht waarvoor je het meest dringend hulp nodig hebt van een huisarts. Hierover krijg je een aantal vragen. Aan het einde krijg je ook de vraag 'Zijn er nog zaken die de huisarts moet weten?'. In jouw antwoord kun je overige informatie met de huisarts delen, bijvoorbeeld over jouw andere klachten.

Wat moet ik doen als ik een sms heb ontvangen?

Ververs het scherm als je nog bent ingelogd. Dit kan door boven in beeld te klikken op het ronde pijltje. Als je niet meer bent ingelogd, klik dan op start direct’. Vervolgens boven het postcodeveld op de knop ‘ inloggen’. Vul jouw gebruikersnaam (emailadres) en jouw zelf bedachte wachtwoord in. Je kunt nu klikken op de knop 'Bekijk het advies hier' om de reactie van de zorgverlener te bekijken.

Met welke arts krijg ik contact als ik Spreekuur gebruik?

Je krijgt contact met een huisarts die op dat moment dienst heeft. Meestal is dit een arts in uw regio. Een aantal hiervan staat op onze ‘Over ons’ pagina. 

Wat gebeurt er als ik medicijnen nodig heb?

De huisarts zal een recept voorschrijven en doorsturen naar de apotheek. De huisarts zal jou laten weten waar je de medicijnen kunt ophalen.

Moet ik voor Spreekuur betalen?

Nee. Net als een gewoon huisartsenbezoek wordt een online gesprek via Spreekuur 100% vergoed. Wel is er soms een eigen bijdrage voor de medicijnen die de huisarts voorschrijft. Dit is ook zo als jouw eigen huisarts deze medicijnen voorschrijft.

Is Spreekuur veilig?

Ja. We behandelen jouw data met grote zorgvuldigheid en alleen de betrokken zorgverleners hebben toegang tot jouw medische gegevens. Spreekuur voldoet aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). We hebben Spreekuur ontwikkeld met huisartsen en verpleegkundigen. Alle vragen over klachten zijn gecontroleerd door het Universitair Medisch Centrum Utrecht.

Wat kun je doen als je vragen of opmerkingen hebt?

Als je vragen of opmerkingen hebt over het advies dat je hebt gekregen van de huisarts, dan kun je contact opnemen met de organisatie die Spreekuur aanbiedt, zoals de huisartsenpost. 

Met NIET-MEDSICHE vragen of opmerkingen kun je contact met ons opnemen via 'Contact' in het menu rechts bovenin. 

Technische problemen

Hoe log ik opnieuw in nadat ik een sms heb ontvangen?

Ga naar de spreekuur website en klik op ‘start direct’.  Klik boven het postcodeveld op de knop ‘ inloggen’. Vul jouw gebruikersnaam (emailadres) en jouw zelf bedachte wachtwoord in. 

Ik zie mijn berichten niet meer. Wat kan ik doen?

Log opnieuw in. Ga naar de spreekuur website en klik op ‘start direct’. Klik boven het postcodeveld op de knop ‘ inloggen’. Vul jouw gebruikersnaam (emailadres) en jouw zelf bedachte wachtwoord in. 

Ik heb een sms ontvangen dat de huisarts heeft geantwoord, maar ik zie niets. Hoe komt dat?

Het kan zijn dat de informatie nog niet is verwerkt. Je kunt dit oplossen door jouw scherm te verversen. Dit kan door boven in beeld te klikken op het ronde pijltje. Is dit geen oplossing voor jouw probleem? Neem dan contact met ons op. Excuus voor het ongemak.

Ik heb al 30 minuten gewacht, maar nog geen antwoord gekregen. Wat kan er aan de hand zijn?

De huisarts streeft ernaar binnen 30 minuten te reageren. Dat lukt niet altijd als de huisarts opeens veel vragen tegelijkertijd krijgt. Dit gebeurt soms in het weekend. Als de huisarts constateert dat het antwoorden te lang duurt, dan zal een collega bijspringen, zodat jij en andere patiënten zo snel mogelijk kunnen worden geholpen. In het uitzonderlijke geval dat het langer dan anderhalf uur duurt voordat je reactie krijgt, dan kan er sprake zijn van een technische fout. Neem dan contact op met de technische hulplijn van Spreekuur of met de huisartsenpost. 

Nadat ik op een klacht heb geklikt ziet ik een leeg scherm. Hoe komt dat?

Als je Internet Explorer gebruikt, dan kan dat de reden zijn.Gelukkig is dit op te lossen! Als je op jouw computer naar www.spreekuur.nl gaat via bijvoorbeeld Google Chrome (herkenbaar aan een gekleurd bolletje) of Safari (herkenbaar aan een blauw kompas), dan kun je gewoon verder. Het is misschien nog wel gemakkelijker om op jouw mobiel of tablet naar www.spreekuur.nl te gaan. Dan kun je ook gemakkelijker een foto maken en delen. Lost dit jouw probleem niet op? Neem dan contact met ons op. Excuus voor het ongemak.

Spreekuur met de huisartsenpost

Wanneer gebruik ik Spreekuur met de huisartsenpost?

Als je je ernstige zorgen maakt, zoek je in de avond of in het weekend via Spreekuur contact met een huisarts van de huisartsenpost. 

Hoe gebruik ik Spreekuur?

Klik op de knop ‘start direct’, vervolgens op de klacht* die jij hebt en check of je online geholpen kunt worden. Vervolgens beantwoord je via onze veilige website vragen over jouw symptomen, deel je een foto en maak je eenmalig een account aan. Zo kan de huisarts goed voorbereid via chat antwoord geven op jouw vragen; meestal binnen 30 minuten. Als het druk is, kan het wat langer duren. Daarom krijgt je een sms zodra de huisarts de chat start. Zet dus jouw sms geluid aan en houd jouw mobiel bij de hand. Als de huisarts jou toch even wil zien, dan kan hij of zij met jou beeldbellen. Je krijgt hiervoor dan via de chat een link waarop je alleen hoeft te klikken. Als je via chat advies hebt gekregen, stuur dan nog even een kort bericht als alles duidelijk is. De huisarts kan de chat met jou dan afsluiten en iemand anders helpen.

*Als je jouw klacht niet kunt vinden, dan bel je alsnog met de huisartsenpost.



Basisinformatie

Wat is Spreekuur?

Een website waarmee je, bijvoorbeeld via jouw mobiel of tablet, veilig online behandeld kunt worden door een huisarts. Voordat je chat met de huisarts, beantwoord je vragen over jouw symptomen en stuur je een foto mee. De huisarts leest deze informatie en geeft meestal via chat en soms via beeldbellen advies. Ook kan de huisarts een recept voorschrijven.  

Wie zijn de makers van Spreekuur?

Spreekuur is gemaakt door Topicus in samenwerking met DigiDok. Lees meer over Topicus en DigiDok op de ‘Over ons’ pagina. 

Is Spreekuur veilig?

Ja. We behandelen jouw data met grote zorgvuldigheid en alleen de betrokken zorgverleners hebben toegang tot jouw medische gegevens. Spreekuur voldoet aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). We hebben Spreekuur ontwikkeld met huisartsen en verpleegkundigen. Alle vragen over klachten zijn gecontroleerd door het Universitair Medisch Centrum Utrecht.

Moet ik voor Spreekuur betalen?

Nee. Net als een gewoon huisartsenbezoek wordt een online gesprek via Spreekuur 100% vergoed. Wel is er soms een eigen bijdrage voor de medicijnen die de huisarts voorschrijft. Dit is ook zo als jouw eigen huisarts deze medicijnen voorschrijft.

Wat kun je doen als je vragen of opmerkingen hebt?

Als je vragen of opmerkingen hebt over het advies dat je hebt gekregen van de huisarts, dan kun je contact opnemen met de organisatie die Spreekuur aanbiedt, zoals de huisartsenpost. 

Met NIET-MEDSICHE vragen of opmerkingen kun je contact met ons opnemen via 'Contact' in het menu rechts bovenin.